tisdag 20 maj 2008

Om Preusseri

Jag önskar ibland att jag vore mer Preussisk...

För er som kanske inte riktigt har koll på termen "preusseri" kan jag informera om att det är när man har stenhård koll och ordning. Termen härstammar från, ja just det!, Preussen. Där hade man väldigt länge ett militärvälde som hette duga. Preussiska soldater var the shit! De gjorde precis som de blev tillsagda, hade ordning och koll, och kanske viktigast av allt: kunde inrätta sig i så raka led att en vinkelhake skulle bli grön av avund.

Preusseri ansågs vara väldigt bra tills en bedragare köpte sig en preussisk generaluniform och valsade in på militärområdet och lyckades lura de preussiska soldaterna att han var general och kunde således tillförskanska sig diverse militärpersedlar och pengar som fanns på området. Han kom in genom huvudingången, och tog samma väg ut. Allt medan soldater flängde upp och ner med armarna i honnörspositioner. Han spelade sin roll övertygande och de preussiska soldaterna ifrågasätter inte order från en med högre rang!

De tog honom i slutändan, men inte utan att de preussiska elitsoldaternas rykte fått sig en törn. Nu ville man ha soldater som kunde tänka självständigt också, inte som bara lydde order blint.

Hursomhelst, termen "Preussiskt" adopterades av militärväsendet i Sverige och jag vill minnas att jag oräkneliga gånger fått höra uttrycket: "Kjell! Den här högen med skit ska vara preussiskt inrättad om en halvtimma!" Då hade man 29 minuter på sig att inrätta högen med skit i ett snyggt led, eller liknande.

Preusseri alltså! Tänk att ha sådan koll och ordning på sig själv och allt runtomkring... Ahh...

Vår nya housemate framstår som en preusserist. Döm av min förvåning när jag skådar in hans, tillika Sofies gamla, rum och får se hans persedlar, dator, böcker och tillochmed cykeljäveln, inrättad efter preussiska metoder. Jag fick en tår i ögat. Jag började fundera på vilken metod han använt för att få sakerna i så raka linjer - snörmetoden? Laserpass? Eller så kanske han har ett grymt utstuderat ögonmått - han är ju kakelläggare!

Nä, preusseri alltså...

*Gör obscena miner åt Johan*

1 kommentar:

Siquidem sa...

Preusseri! Mycket bra ord! Mycket kompatibelt, på min ära!